مقالات

دانلود مقاله اپیدمیولوژی و کنترل مالاریا

دانلود مقاله

اپیدمیولوژی و کنترل مالاریا

مالاریا بیماری عفونی حاد یا مزمنی است که در اثر انگل‌های تک‌یاخته‌ای داخل سلولی اجباری که متعلق به جنس پلاسمودیم، هستند ایجاد می‌شود. این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان حالت بومی دارد و از طرفی ویژگی‌های همه‌گیری شناسی، حشره‌شناسی، وجود بیش از ۴۰۰ گونۀ پشۀ ناقل، تمایل به مقاومت دارویی، تنوع حساسیت انسان‌ها نسبت به آن و از طرف دیگر عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و بوم‌شناسی کشورهای درگیر، کنترل این بیماری را بسیار مشکل نموده و بار اقتصادی ناشی از آن اثرات منفی فراوانی بر شالوده بهداشت عمومی، وارد نموده است. بیماری مزبور، در شرایط نبود دارو و امکانات، با سرعت حیرت‌آوری منجر به مرگ انسان‌های کاملاً سالم یک منطقه شده در عرض چند ساعت کودکان بیمار، را به هلاکت می‌رساند.

انگل مالاریا سالانه حداقل ۳۰۰ میلیون مورد بیماری و روزانه حدود ۳۰۰۰ مورد مرگ به‌بار می‌آورد و همراه با HIV/AIDS و سِل، ازجمله موانع شناخته شده توسعه در کشورهای در حال پیشرفت به حساب آمده و نتنها معلول فقر، بلکه عامل فقر نیز به شمار می‌رود.

شایان ذکر است که یکی از مشکلات بهداشت عمومی در آسیا و آفریقا بروز موارد مالاریای مقاوم به کلروکین و داروهای ارزان‌قیمت دیگری نظیر سولفادوکسین – پریمتامین و مقاومت رو به گسترش پشۀ ناقل، نسبت به حشره‌کش‌های مختلف تحت تأثیر استفاده گسترده از مواد شیمیایی در صنعت کشاورزی است که خود مزید بر علت شده و بر معضلات بهداشت عمومی، ازوده است.

گونه‌های مختلف انگل مالاریا، مالاریای انسانی عبارتند از پلاسمودیم فالیسپاروم، وایواکس، اواله و مالاریه. این انگل‌ها به وسیله پشه آنوفل ماده، به انسان منتقل می‌گردند.

 

نام مقاله: اپیدمیولوژی و کنترل مالاریا

نویسنده: دکتر حسین حاتمی

تاریخ انتشار: –

تعداد صفحات: ۱۶

حجم فایل: ۲۳۶KB – pdf

 دانلود مقاله

اسکن و دانلود

اسکن و دانلود
برچسب‌ها

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن