کتاب‌ها

دانلود کتاب برنامه ملی کنترل بروسلوز دامی

دانلود کتاب

برنامه ملی کنترل بروسلوز دامی

تعریف بیماری

بروسلوز یکی از مهمترین و شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات است. میزان شیوع تب مالت در انسان مستقیم به شیوع بروسلوز در دام‌ها بستگی دارد، از این رو کنترل برای جلوگیری از خسارات اقتصادی و مخاطرات بهداشتی این بیماری کنترل و یا ریشه‌کنی آن در حیوانات اجتناب‌ناپذیر است.

انسان ممکن است به وسیله هر یک از پنج گونه‌ی بروسلا ملی‌تنسیس از بز، گوسفند و گاو شتر؛ بروسلا آبورتس از گاو؛ بروسلاسوئیس از خوک؛ بروسلاکنیس از سگ و بروسلا ماریس از پستانداران دریایی به بیماری تب مالت مبتلا شود ولی بروسلا ملی‌تنسیس متداول‌ترین عامل این بیماری در انسان است و بیماری ناشی از بروسلا کنیس و بروسلا ماریس در انسان بسیار نادر می‌باشد.

بروسلا اوویس عامل تورم بیضه در قوچ بوده و برای انسان بیماری‌زا نمی‌باشد؛ همچنین بیماری‌زایی بروسلا نئوتومه و بروسلا میکروتی (که عامل بروسلوز در گروهی از جوندگان هستند) برای انسان اثبات نشده است.

عامل بیماری

عامل بیماری باکتری کوکوباسیل گرم منفی بروسلا می‌باشد که اسپور تولید نکرده، فاقد تحرک و کپسول بوده و میکرو آئروفیل می‌باشد. بروسلاها در انواع مختلف شیر، خامه و پنیر تازه برای دوره‌های زمانی متغیر زنده باقی می‌مانند. پنیر سفید نرم غیر پاستوریزه تهیه شده از شیر بز منبع متداول بروسلا ملی‌تنسیس بوده که به مدت ۸ تا ۱۱ هفته باکتری را در خود حفظ می‌نماید.

حیوانات حساس به بروسلوز

میزبان ترجیحی و اصلی بروسلا آبورتوس گاو بوده، ضمن آنکه به دیگر حیوانات حساس چون گوسفند و بز، شتر، اسب، سگ و نشخوارکنندگان وحشی نیز انتقال می‌یابد. بروسلا ملی‌تنسیس عامل اصلی بیماری در گوسفند و بز بوده و به دیگر حیوانات نیز منتقل می‌شود. بروسلا سوئیس اصولاً برای خوک و بروسلا کنیس در سگ بیماری‌زا بوده و بروسلا ماریس پستانداران دریایی را مبتلا می‌سازد.

 

نام کتاب: برنامه ملی کنترل بروسلوز دامی

نویسنده: کریم امیری و دیگران

تاریخ انتشار: ۱۳۹۵ هـ.ش.

تعداد صفحات: ۱۰۲

حجم فایل: ۹۰۲KB – pdf

 دانلود کتاب

اسکن و دانلود

اسکن و دانلود

 

 

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن