کتاب‌ها

دانلود کتاب اپیدمیولوژی و کنترول تب مالت

دانلود کتاب

اپیدمیولوژی و کنترول تب مالت

بروسلوز، یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات (Zoonosis) است که به صورت حاد، تحت حاد یا مزمن، عارض می‌شود و در حیوانات، بیشتر موجب گرفتاری دستگاه تناسلی ادراری و در انسان، معمولاً باعث ایجاد تب، تعریق، ضعف و بی‌حالی و کاهش وزن، می‌گردد و زیان‌های اقتصادی ناشی از آن را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد: 

  1. در اثر سقط بره‌ها و گوساله‌ها از جمعیت این حیوانات کاسته می‌شود و نهایتاً موجب کاهش شیر و گوشت مورد نیاز مملکت می‌گردد.
  2. گوساله‌ها و بره‌های نارسی که زنده متولد می‌شوند در آینده حیوانات ضعیف، کم‌شیر و کم‌گوشتی را تشکیل خواهند داد.
  3. دام‌های آلوده، دچار کاهش وزن و کاهش شیر می‌گردند و از این طریق نیز بر اقتصاد جامعه زیان‌هایی وارد می‌شود.
  4. هرچه شیوع بیماری در بین ‌دام‌ها بیشتر باشد انسان‌های بیشتری را آلوده نموده و از طریق تحمیل مخارج درمان، و از کار انداختن نیرو و توان دامداران و کشاورزان، زیان‌های فراوانی را به‌بار می‌آورد.
  5. بدون شک زیان‌های اقتصادی برای کشورهای درحال پیشرفت، زیان‌های سیاسی و وابستگی به کشورهای استثمارگر و فرصت‌طلب، را در پی خواهد داشت و آنان را از فرهنگ اصیل خود دور خواهد کرد.

شایان ذکر است که این روزها که بحث جنگ بیولوژیک (Bioterrorism) بسیار قوت گرفته است از بروسلاها و مخصوصاً گونه‌های ملیتنسیس و سوئیس، به عنوان جنگ‌افزارهای بیولوژیک (Biowarfare) بالقوه، یاد می‌شود. ولی اینکه آیا عملاً چنین سلاحی تا به حال علیه انسان‌ها استفاده شده است یا خیر، مشخص نمی‌باشد.

عامل سببی بیماری را بروسلاها تشکیل می‌دهند. بروسلاها بسیل‌های گرم منفی، کوچک، هوازی و غیر متحرک هستند که فاقد کپسول و اسپور می‌باشند. رشد آن‌ها کند است ولی در محیط کشت (Brucella Broth) در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد و H=6.7 به نحو مطلوبی رشد می‌نمایند. گونه‌های بروسلا در محیط کشت جامد، معمولاً به صورت کُلنی‌های صاف، شفاف، آبی متمایل به سفید تا کهربایی، رشد می‌کنند. البته رشد بروسلا کنیس و بروسلا اوویس، به صورت کلنی‌های خشن و گاهی موکوئیدی می‌باشد.

گونه‌هایی از بروسلا که به‌طور کلاسیک برای انسان بیماری‌زا می‌شوند عبارتند از…

 

نام کتاب: اپیدمیولوژی و کنترل تب مالت

نویسنده: دکتر حسین حاتمی

تاریخ انتشار: –

تعداد صفحات: ۸

حجم فایل: ۱۶۴kb – pdf

 دانلود کتاب

اسکن و دانلود

اسکن و دانلود

 

 

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن