مقالات

درمان زخم های عفونی توسط لارو مگس

مگس‌هایی که لاروشان بافت‌های مرده را می‌خورند.

دانلود مقاله

درمان زخم‌های عفونی توسط لارو مگس

 

در منابع اسلامی آمده است، کرم‌هایی در بدن ایوب پیامبر ظاهر شد و پس از آن، زخم‌های بدن او بهبود یافت. منابع تاریخی نیز استفاده سرخپوستان مایایی و برخی قبایل اسپانیایی را از کرم‌ها برای درمان زخم‌ها نشان می‌دهند. اولین گزارش‌ها دربارۀ استفاده از لارو برای درمان زخم‌ها به دوران باستان باز می‌گردد. در آن زمان‌ها این روش به‌صورت گسترده در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از قرن ۱۶ به بعد پزشکان مختلف در جبهه‌های جنگ تأثیر لارو مگس‌ها را در درمان زخم‌ها در سال‌های ۱۵۵۶، ۱۸۲۷، ۱۸۶۰ و ۱۹۲۰ گزارش کردند. اولین‌بار در سال ۱۵۵۶ پزشک مخصوص هنری سوم در فرانسه اهمیت لارو مگس‌ها را در درمان بیماری‌ها گزارش کرد. در سال ۱۸۲۷ سرپرست تیم پزشکی ارتش ناپلئون اهمیت لارو مگس‌ها را در درمان زخم‌ها گزارش نمود. در سال ۱۸۶۰ در جریان جنگ‌های داخلی آمریکا دو تن از پزشکانی که به مداوای مجروحان جنگی می‌پرداختند، این موضوع را گزارش کردند.

لارو درمانی در عصر جدید

زخم‌های دارای بافت مرده، زخم‌های چرکی و قانقاریایی گزینه‌های خوبی برای لارودرمانی هستند. به‌طور کلی کاربرد لارو برای یک زخم به‌عنوان آخرین روش دفاعی معمولاً پس از این که بیمار ماه‌ها مورد درمان آنتی‌بیوتیکی و جراحی قرار گرفته و موفقیتی حاصل نشده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از پیشتازان استفاده از لارودرمانی در عصر جدید دکتر شرمن است. وی اولین بار روش لارودرمانی (Maggot Therapy) را روی خود آزمایش کرد؛ به این ترتیب که در اتاق عمل به دستور وی زخم بزرگی در پایش ایجاد کردند و سپس خود شخصاً لاروهای Lucilia sericata را در زخم قرار داد و ضمن مشاهدۀ فعالیت لاروها کوچکترین تأثیر سوء برای بدن انسان ندارند.

او یکی از موارد شگفت‌انگیز لارودرمانی را موردی ذکر می‌کند که در آن رودۀ یک زن سوراخ شده و عفونت منتشر شده در ناحیه شکم به دیواره روده آسیب رسانده بود. از آنجا که عمل جراحی برای برداشتن نسوج مرده روده بسیار خطرناک بود، پزشکان تصمیم گرفتند استفاده از لاروها را امتحان کنند. شکم بیمار باز شد و پس از قراردادن دوهزار لارو روی نسوج مرده پانسمان انجام شد. دو روز بعد ماگوت‌ها برداشته شدند. هیچ بافت مرده‌ای باقی نمانده بود. این زن بهبود یافت بدون این که نیاز به هیچ‌گونه عمل جراحی دیگر داشته باشد…

ادامه را در فایل مقاله که برای دانلود قرار داده شده مطالعه فرمائید.

نام مقاله: درمان زخم‌های عفونی توسط لارو مگس

نویسنده: فرحناز خوش‌دل، دکتر حبیب‌الله یعقوبی، دکتر سعید احتشامی
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶ هـ.ش.
تعداد صفحات: ۷
حجم فایل: ۲۴۶KB

 دانلود مقاله

اسکن و دانلود مقاله

اسکن و دانلود
برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن