جراحی

بیحسی ناحیه‌ای در اسب

شامل انواع بیحسی مورد استفاده و مرسوم در اسب

موارد کاربرد ناحیه‌ای در اسب در مقایسه با گاو ناچیز است. لاپاراتومی (Laparotomy) تهیگاه بر روی اسب در وضعیت ایستاده به میزان کمتری نسبت به گاو انجام می‌گیرد. در صورت انجام لاپاراتومی تهیگاه در وضعیت ایستاده، از بیحسی L وارونه یا بیحسی خطی استفاده می‌شود. بیحسی نزدیک مهره‌ای در اسب کاربرد ندارد. یکی از شیوه‌های بیحسی ناحیه‌ایِ متداول در اسب، بیحسی اپیدورال خلفی (Epidural Analgesia) است. بعلاوه، شیوه‌های بیحسی عصبی و حلقه‌ای بطور متداول در اندام‌های حرکتی اسب انجام می‌شوند. این شیوه‌ها بطور عمده برای تشخیص لنگش بکار رفته‌اند، ولی در موارد جراحی روی بخش انتهایی اندام حرکتی دام ایستاده نیز کارآیی دارند. بطوری که پیش از این گفتیم، بیشتر شیوه‌های جراحی در اسب در حالت بیهوشی عمومی اجرا می‌شوند.

بیحسی اپیدورال

استفاده از بیحسی اپیدورال قدامی (فوقانی) در اسب ممنوع است. مضافاً اینکه باید دقت شود تا به هنگام انجام تزریق اپیدورال خلفی (تحتانی)، مقدار داروی بیحسی موضعی مصرفی در حداقل نگهداشته شود، زیرا چنانچه دارو هرگونه اثر سوء بر کنترل حرکتی (Motor control) اندام‌های حرکتی داشته باشد، حیوان دچار هیجان شده و ممکن است حتی با احتمال وقوع جراحت به زمین سقوط کند. شیوۀ تزریق اپیدورال خلفی در اسب همانند گاو است. تزریق در فضای بین دو مهرۀ نخست و دوم دُمی انجام می‌گیرد. این نقطه کمی جلوتر از موهای طویل دُم قرار دارد و با حرکت دُم به بالا و پایین محل آن مشخص می‌شود. پس از چیدن موها و آماده کردن ناحیه، چین پوستی ایجاد می‌شود تا کارگذاری سوزن (سوزن نخاعی نمرۀ ۱۸ ارجحیت دارد) براحتی انجام شود. سوزن با زاویۀ ۳۰ درجه نسبت به خط عمود بر ستون فقرات یا زاویۀ ۶۰ درجه مطابق آنچه که (در شکل) نشان داده شده است وارد می‌شود. در تزریق ناحیۀ اپیدورال زاویۀ ۶۰ درجه بهتر است، چراکه در این حالت سوزن نخاعی می‌تواند براحتی مسیر خود را به داخل کانال پیدا کرده و در محل خود قرار گیرد. در وهلۀ نخست ۵ تا ۱۰ میلی‌لیتر از داروی بیحسی موضعی ۲% تزریق می‌شود. استیلت (میلۀ مخصوص داخل سوزن) را سر جای خود قرار داده و سوزن کماکان در محل خود باقی می‌ماند. این امر، تزریق داروی بیحسی اضافی را در صورت لزوم امکان‌پذیر می‌کند و خطر بیش از حد شدن دارو (Overdosing) را در تزریق نخست از میان برمی‌دارد. موارد استعمال بیحسی اپیدورال خلفی در اسب همانند گاو نر است.

بیحسی ناحیه اپیدورال در اسب

بیحسی اپیدورال (ناحیه‌ای) در اسب

یک نوع کیت تجارتی کاتتر اپیدورال (Continuous epidural tray) موجود، کیت مزبور حاوی سوزن هادی با نوک هوبر (Huber) و مجهز به استیلت (سوزن نخاعی Tuohy) است. سوزن مزبور از طریق سوراخ راهنما با زاویۀ ۴۵ درجه نسبت به خط افق وارد شده و هدایت آن تا رویارویی با کاهش ناگهانی مقاومت ادامه می‌یابد. آنگاه کاتتر از داخل سوزن گذرانده می‌شود، به طوری که ۲٫۵ الی ۴ سانتی‌متر از انتهای سوزن تجاوز کند، سپس سوزن بیروه کشیده می‌شود.

بیحسی موضعی اندام‌های حرکتی، شیوه‌های بیحسی اعصاب اندام‌های حرکتی و بیحسی داخل مفصلی در تشخیص لنگش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن