کتاب‌ها

دانلود کتاب برنامه ملی کنترول تب برفکی

دانلود کتاب

برنامه ملی کنترول تب برفکی

مقدمه

بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های مهم ویروسی و واگیردار دام‌های اهلی و وحشی است که به آسانی منتشر می‌شود و خسارات اقتصادی قابل توجهی به بخش دامداری و دامپروری کشورها وارد می‌نماید. تب برفکی در کشور ما بیماری بومی محسوب می‌شود و گاهی همه‌گیری‌های آن باعث خسارات و تلفات سنگین می‌گردد. هزینه‌های پیشگیری و درمان‌های کمکی بیماری نیز زیاد است و برای خرید واکسن سالانه میلیاردها تومان هزینه صرف می‌گردد. بنابراین در برنامه‌های کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی، کنترل و ریشه‌کنی بیماری تب برفکی یکی از اولویت‌ها محسوب می‌شود.

کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی و تعدادی دیگر از کشورها با صرف هزینه‌های هنگفت این بیماری را در سرزمین خود ریشه‌کن نموده‌اند تا از گزند خسارات اقتصادی و بهداشتی این بیماری مصئون بمانند. اما اکثریت کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب‌مانده آلوده هستند و اقدامات زیادی برای ریشه‌کنی بیماری انجام نداده‌اند.

کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌ها، مسئولیتی پیچیده و سنگین است و نیاز به آشنایی دقیق با بیماری و راه‌های انتقال آن دارد. در این زمینه آشنایی و اطلاع از تجارب دیگران و استفاده از آن‌ها می‌تواند از صرف هزینه‌های بی‌مورد و اتلاف وقت جلوگیری نماید.

در این کتاب سعی شده است تا آخرین اطلاعات موجود در رابطه با بیماری تب‌برفکی و راه‌های انتقال و کنترل آن بیان شود و تجارب دیگر کشورها در راه کنترل و ریشه‌کنی بیماری ارائه گردد تا مسئولین کشوری و دامپزشکان کشور با آن آشنایی بیشتری پیدا کنند و با مراحل مختلف کنترل و ریشه‌کنی بیماری آشنا شوند تا در جهت کنترل و ریشه‌کنی بیماری گام بردارند و با برنامه‌های کنترل و ریشه‌کنی هماهنگ شوند.

 

نام کتاب: برنامه‌ی ملی کنترل تب برفکی

نویسنده: کریم امیری و دیگران

تاریخ انتشار: ۱۳۹۵ هـ.ش.

تعداد صفحات: ۱۲۷

حجم فایل: ۳٫۹MB

 دانلود کتاب

اسکن و دانلود کتاب

اسکن و دانلود
برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن